In het najaar van 2016 waren wij, Frits en Anneke van Essen uit Zwolle, op bezoek in de Arabische wereld. Ons is gevraagd een stuk voor op de website te schrijven.

Voordat we op pad gingen kregen we van verschillende kanten kaarten, giften en goede wensen mee. Ook mochten we een poging doen om zoveel mogelijk speelgoed mee te krijgen in onze bagage. Met ongeveer 75kg speelgoed, 4 kg koffie, raamfolie en nog wat kleine dingen, kwamen we op onze bestemming aan. In een stad met meer inwoners dan in heel Nederland, kregen we gelijk de eerste indrukken van hoe moeizaam het kan zijn om van de ene naar de andere plek te komen. Na een rondleiding bij Mensrijk hebben we met ons tweeën `s middags de toerist uitgehangen, kerken een synagoge en een museum bezocht. Verder is het een intensieve `werkvakantie` geworden, wat overigens ook de bedoeling was.

Samen hebben we teruggeblikt  en vooruit gekeken. We hebben  verschillende locaties bezocht en ook 2 projecten die al ruim 10 jaar, op verschillende locaties in het land, draaien. Bij beide projecten werd er verteld, dat het werk van Lisa* het fundament is onder de projecten en zonder haar jaren lange begeleiding zouden deze projecten niet bestaan. Ook hebben we een dag de handen uit de mouwen gestoken.  Al met al een ontdekkingsreis. We kregen antwoorden op vragen die we voor dat we op reis gingen hadden en na terugkomsten hebben we eigenlijk ook weer nieuwe vragen.

Door het werk dat  in de afgelopen jaren gedaan is, hebben veel kinderen en volwassenen toekomst gekregen. Om het werk ook in de toekomst te kunnen garanderen, is Mensrijk gestart.

Mensrijk: Een studiecentrum met heel veel verschillende invalshoeken. Educatie, consultancy, boekverkoop, ontmoeting, culturele vorming en het verhuren van lokalen. Op den duur hopen we dat Mensrijk zelf supporting zal zijn, maar op dit moment is onze hulp nog hard nodig

Wij hebben met eigen ogen mogen zien dat er, met al uw bijdragen van de afgelopen jaren, mooie dingen gebeurd zijn. Lesmateriaal, onderwijs aan leerkrachten en kinderen. Als u al die blijde gezichten van kinderen en volwassen zou hebben gezien,  dan zou u net als wij beseffen, dat we met elkaar in de afgelopen jaren iets moois hebben neergezet. Met vallen en opstaan, steeds ook weer op andere plekken, heeft God door u en ons heen gewerkt.

*Lisa is niet haar werkelijke naam